2013. február 6., szerda

Jó Tudni --> Élősködők: Atka

Készültem már bejegyzést írni erről a témáról, Gizmó betegsége kapcsán. Addig azonban várni akartam a megírással, amíg meg nem gyógyult Gizmó. Ennek pedig most eljött az ideje. 
Ahhoz, hogy idejében észleljük a betegséget rendszeresen át kell vizsgálni a malackák szőrzetét. Én eddig hetente egyszer alaposan elemlámpával vizsgáltam át a szőrüket, hogy van-e benne valami. Szintén hetente megnéztem, hogy tiszta-e a fülük, nem törött-e le a foguk, vagy nem nőtt túl. 

Ennek ellenére egyik napról a másikra jelent meg Gizmó hátán egy kopasz folt. Pár nappal később pedig még egy, ahol a bőre már sebes volt. Nem láttam élősködőket a szőrén, mégis elvittem orvoshoz. Aki szintén szabad szemmel nem látott élősködőt, de Gizmó orra és szeme miatt gombát állapított meg, és javasolta a fürdetést. 


Én kölyök macskáknál használható élősködők elleni samponnal fürdettem, az orvos javaslatára. Három héten át hetente egyszer megfürdettem Gizmót, és a biztonság kedvéért Picúrt is. 
E mellett pedig vettem nekik SH- Rodemectin cseppet és minden fürdetés után cseppentettem rájuk. Ezt a szert atkás fertőzésre szokták használni. 

Atkásság/rühösség/tetvesség esetében az adagolás....
4 csepp/ttkg adagban a szőr széthúzását követően a bőrre cseppentjük és a kezelést 7 nap szünet után 2-3 alkalommal megismételjük.  

Vagyis egy 1000 grammos malacnak négy cseppet kell adni egy kezelés alkalmával. Mi ettől egy kicsivel eltértünk. Picúr 1179 gramm, de csak 3 cseppet kapott. Gizmó pedig 1425 gramm, és négy cseppet kapott. 
Nagyon jó állatorvosunk van, egzotikus állatokra specializálódott, de még ő sem láthatta a mikroszkopikus élősködőket. 
A gombás fertőzés mellett Gizmónak élősködői lehettek. A fürdetéseknek és az atka elleni cseppes kezelésnek köszönhetően mára már visszanőtt a hátán a szőr. Eddig sem vakaróztak többet, mint a szokványos hétköznapokon, de most már még annyit sem vakaróznak. 

Hogy hogyan/ mitől lesz egy egészséges, jól tartott tengerimalac atkás? Egészen egyszerű módon. A megvásárolt forgáccsal, szénával, alommal hurcolhatjuk be a hívatlan látogatókat. 
De a nem idejében cserélt alom, a nem megfelelően takarított ketrec, a nedves közeg/környezet hatására, a szőrzet tisztaságának elhanyagolása következtében is elszaporodhatnak az élősködők. 

Ha atkás fertőzéssel kerülünk szembe, nem csak a beteg malacot kell kezelni, hanem a vele együtt tartott többi malackát is. De ne feledkezzünk el az élőhelyük, az etetők és itatók, szénatartó, játékok, bújók fertőtlenítéséről sem. 

Fertőzés esetében keressük fel állatorvosunkat, konzultáljunk vele a malacokról. Ha nem tudjuk állatorvoshoz vinni malackáknak, legalább e-mailben, vagy telefonon kérjünk tanácsot egzotikus állatokra specializálódott orvostól. Bár én itthon kezeltem a malacokat az SH-Rodemectin cseppekkel, az orvos tudott róla. Így a felmerülő komplikációkkal bátran fordulhatunk hozzá. 

Ha több tengerimalacot tartunk együtt, ajánlott mindegyik állatot kezelni a fertőzés ellen. Továbbá javasolt a fertőzött malac elkülönítése. Lehetőleg a két malac simogatása közben mossunk kezet. Nehogy a fertőzést átvigyük a másik (talán még egészséges) malacra. 
Ha rendszeresen fésüljük a malacok szőrét, most ezt is két külön kefével oldjuk meg. Egyikkel az egyik malacot, másikkal a másikat fésülgessük. Illetve minden fésülés végeztével fertőtlenítsük le az eszközt. Így elkerülhető az át/ újra fertőződés.  
Ha pedig ölben simogatjuk a malacokat, érdemes törölközőt vagy valamit az ölünkbe tenni, hogy a malacka szőre arra hulljon és ne legyen szőrös a nadrágunk, pólónk, mert a szőrszálakon megtapadhatnak az élősködők. 

4 megjegyzés:

  1. Először is örülök, hogy most már tényleg minden rendben van velük, főleg Gizmóval, akinek jól értem, hogy ezek szerint gombája és atkája is volt egyszerre? :( Szerencsés vagy doki ügyben is, hogy sikerült egy hozzáértőt találni. Nagyon jól leírtál mindent, de gondolom sokkal jobban át tudtad élni így, hogy személyesen kellett túlesned ezeken. Remélhetőleg egy időre most békén hagynak benneteket a bogarak! Sajnos mi is jártunk már úgy, hogy elkaptak valamit valahonnan. A valós ok soha nem derül ki, de igyekszünk mi is a megelőzésre.

    VálaszTörlés
  2. Igen, mind a kettő volt neki. Az orrán a pöttyök még megvannak. De minden más rendben van még. Az orrát pedig kenegetjük tovább.
    Igen, könnyebb volt mesélni úgy, hogyan saját bőrünkön tapasztaltuk. Ha az ember csak olvas róla teljesen más a helyzet.
    Elméletileg egy bizonyos ideig az atka elleni szer védettséget is ad egy időre. De most már legalább tudjuk, hogy mit kell ilyen esetekben tenni.

    Köszönjük a sok segítséget!

    VálaszTörlés
  3. Örülök, ha segíthettem! A továbbiakban is számíthatsz rám. ;)

    VálaszTörlés