2013. január 3., csütörtök

Gizmó háta

Meg kell mondjam őszintén, hogy nem erről a témáról szeretettem volna idén először bejegyzést írni. De úgy tűnik, hogy mégis csak ez lesz az első téma. 

Már 2012. dec. 29.-én feltűnt, hogy Gizmóval valami nem stimmel. Eddig sosem volt baja azzal, ha simogattam. Kimondottan szerette és élvezte. De 29.-én hirtelen hátra kapott és megharapta a kezemet. Na nem vészes, de akkor is ez a viselkedés szokatlan volt tőle. 
Rendszeresen ellenőrzöm a malackákat. Naponta ellenőrzöm, hogy rendben van a szőrük/bőrük, hetente pedig a fogaikat, fülüket. Nem akarom elkiabálni, de eddig úgy tűnt, hogy rendben vannak. A 29.-i ellenőrzésem viszont egy nagyobb kopasz foltot találtam Gizmó hátán. Ami egy nappal az előtt még nem volt ott. Alaposan megnéztem a szőrét, de nem láttam rajta élősködőt. Ami persze nem jelenti azt, hogy valami mikroszkopikus vacak nincs a szőrén. 
Felhívtam a dokit, hogy most akkor mi legyen. Vigyem be a malackát és megnézi, vagy csak fürdessem meg, esetleg csak valami irritálja a bőrét. Azt mondta, hogy ő most nem rendel, a másik doki pedig nem ért az egzotikus állatokhoz. Javasolt egy alapos fürdetést, azonnali alom cserét, ketrec takarítást. 

Úgy tűnt, hogy nem lett nagyobb a kopasz folt és nem vakarózik sokat, csak amennyit az elmúlt években. 

Már kezdtem megnyugodni, hogy akkor minden rendben van, javuló tendencia várható hamarosan. Úgy véltem talán unatkozott, úgyhogy a megszokott délután háromból este hétig tartó séta helyett, már déli 12-től egészen este 7-ig vannak szabadon a malackák. Beszereztem pár karton dobozt, vágtam rá lyukakat és azok lettek az alagutak a szobai séta alkalmával. 

Ma viszont az újabb ellenőrzés alkalmával két sebet vettem észre Gizmó hátán. Az egyik egy nagyobb csík, a másik egy kicsi pötty lejjebb. Ez már igen csak nem tetszett, úgyhogy ismét felhívtam a dokit, és szerencsére ma rendelt. 
 Délben gyorsan bevittem a rendelőbe. Ahol a doki egyenlőre nem adott semmit a sebekre. Megnézte, vizsgálgatta alaposan, és csak annyit mondott fürdessen meg, mert ő arra gyanakszik, hogy száraz a bőre és fürdetés kell. Ha pár napon belül a helyzet nem javul, akkor vigyem vissza Gizmót és csinál teszteket.  
Sajnos nagyon sokan várakoztak a váróban, és nagy megkönnyebbülésemben, el is felejtettem megkérdezni, hogy mivel kenhetném be a sebet malacka hátán. 
Ha bárkinek van ötlete kenőcs ügyben, akkor kérem, ossza meg velem.

Nemsokkal azután, hogy hazaértünk meg is fürdettem gyorsan a nagyfiút. Alapos törölgetés és hajszárítózás után gyorsan vissza is raktam a helyére. Remélem, hogy nem fázott meg sem a kiruccanás, sem pedig a fürdés közben/után. 
Most figyelem, aztán ha nincs javulás, akkor megyünk vissza. 

12 megjegyzés:

  1. Nyílt sebet én mindig betadinos krémmel/oldattal kentem (oldat jobb). Nem csíp, de fertőtlenít :) Esetleg a körömvirág is segíthet, serkenti a gyógyulást.

    VálaszTörlés
  2. Betadinnal lekezeltem a sebet, csak nem tudtam, hogy jót tettem-e vele. Nem nyalogatja le esetleg tisztálkodás közben.

    Lehet, hogy délután felhívom a dokit, hogy megkérdezzem a krémet illetően.

    VálaszTörlés
  3. Ha nem hámlik a bőre, akkor elvileg a gombás fertőzést kizárhatjuk, és remélhetőleg az atkát is, bár így képről arra tippeltem volna. A seb és a kopasz bőrfelület valószínűleg azért keletkezett, mert nagyon viszketett neki, és ő maga tépkedte ki a szőrét. Bízom benne, hogy tényleg csak bőrszárazságról van szó, és a fürdetés segíteni fog.

    A betadin valóban nagyon jó, Mutunál is azt használtam, amikor kifekélyesedett a talppárnája, és mindig segített. Az ő esetében a frissen bekent bőrfelületet, és ezzel együtt az egész lábacskáját bekötöztük. Viszont Gizmónál lehet, hogy érdemes lenne megvárni, míg teljesen felszívódik a krém/oldat.

    VálaszTörlés
  4. Nálatok volt atkás, vagy gombás fertőzés? Ha igen, akkor mit alkalmaztatok rá? Doki írt ki valamit, vagy állatpatikában is be lehet szerezni speciális sampont, vagy cseppet a bőrre?

    Én attól tartok, hogy atka van a háttérben. Még várni kell pár napot a doki javaslata szerint. De ha lehet sampont, vagy valamilyen szert használni, akkor hétfőn már meg is fürdetném vele, ha addig nem javul a helyzet. Persze egy nap után nem várhatok csodát. Most nem látom (ne kiabáljuk el), hogy bármi is mászna a szőrében, de attól még nem kizárt, hogy valami van.

    Most úgy csinálom, hogy minden délután, amikor kiveszem a helyéről, akkor lekezelem a sebet betadinnal, hagyom egy kicsit száradni, addig kap egy kis uborkát, hogy elfoglalja magát az ölemben, majd leteszem sétálni. Mielőtt pedig a helyére kerülne, bekenem hámosító krémmel, vissza rakom a helyére és megkapják a vacsit. Így megint elterelődik a figyelme a krémről. Remélem, hogy ez segíteni fog.

    VálaszTörlés
  5. Sajnos volt ez is, az is.

    Örvös gombás fertőzést kapott, melyet pár napig Canestennel kezeltünk, aztán szerencsére hamar elmúlt neki.
    Mutunak atkája volt, de ő nagyon szenvedett a viszketéstől, ezért dokihoz vittem, aki szurikkal kiirtotta belőle.

    Atkára amúgy az SH-Rodemectin spot on nevű készítmény a legjobb, tetűfertőzés esetén pedig az Advantage-40 bolhaírtó cseppet kell alkalmazni, de csak megfelelő adagban szabad, testsúlytól függően.

    Az élősködők elleni macskasampon a bőrön (szőrön) meghúzódó parazitákat elpusztítja, a fertőzött tengerimalacot olyan samponnal ajánlatos megfürdetni, amely kiscicáknál is alkalmazható. A leghatásosabb a 0,05 %-ban pyrethrint tartalmazó sampon, ebben általában Piperonyl butoxide és N-octyl bicycloheptene dicarboxamide is található. E két hatóanyag szinergikusan hat, az élősködők enzimtermelését gátolja. A szintetikus pirethroidot tartalmazó macskasampon szintén hatásos.

    Extra erős vagy gyors hatású sampont sose használjunk, ez a tengerimalac szervezetére káros lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A canestent ki fogjuk próbálni.
      Nem vakarózik sokat, legalábbis nem látványosan. Ezért remélem, hogy elég egy fürdetés, vagy csak valami csepp.
      Ezeket simán be lehet szerezni állatpatikában? Mert akkor a SH-Rodemectin-t meg is tudom venni hétfőn.
      A sampont meg talán még a hétvégén is. Azzal akkor Picúrt is megfürdetem. Ettől baja nem lesz.

      Törlés
  6. Amíg nyílt a seb, addig mindenképpen a betadin használata javasolt, mert baktérium-, vírus-, és gombaölő hatású. Ha bevarasodott, akkor Bepanthen segíthet. Legalábbis egyik ismerősömnek a hörcsögének a kerék véresre dörzsölte a kukiját és ők ezzel kenegették és szépen begyógyult. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szegény hörcsög. Még szerencsére, hogy nem lett nagy baj belőle.

      Törlés
  7. Az SH-Rodemectin-t állatpatikában tudod beszerezni. Külsőleg alkalmazva az ajánlott dózis 0,5 mg/ttkg, vagyis egy egykilogramm súlyú tengerimalacnak 0,5 mg Ivermectin. Ezt a dózist úgy alkalmazzuk, hogy egyharmadát a fülek mögötti kopasz területre a bőrre kenjük, a maradék egyharmadot pedig a farra, a szőrt széthúzva szintén a bőrre kenve. A kezelést egy hét után ismételni kell.

    VálaszTörlés
  8. Van egy állatpatika, nem messze tőlünk. És még a honlapon is fent van a szerről egy ismertető.
    http://www.petpatika.hu/content.php?id=304&katid=S&alkatid=67

    Köszönöm a segítséget.

    VálaszTörlés
  9. Remélem hamar rendbe jön, majd mindenképp írd meg, mi történik! Amúgy van már valami változás? A fürdetés mennyire segített?

    VálaszTörlés
  10. Túl nagy változásról nem tudok még beszámolni. A seb a hámosító krém és folyamatos betadinozás miatt elkezdett hámlani. A kopaszodás továbbra is meg van. De még az elején járunk.

    VálaszTörlés