2012. augusztus 8., szerda

Mi történik malacéknál éjszaka


Kíváncsi voltam, hogy mit csinálnak malacék éjszaka. Mert a szakirodalom azt mondja, hogy a malacok se nem éjszaka se nem nappali állatok, képesek alkalmazkodni a környezetükhöz. 


Nappal, amikor a gazdi otthon van és járkál, tesz-vesz, tv-zik, szóval amikor a gazdi aktívan tevékenykedik, akkor malackáék is éberek, elevenek, mozgolódnak, éjszaka pedig alszanak, ahogy a gazdi is vagy, legalábbis csendes tevékenységeiknek hódolnak. 

Úgy tapasztaltam, hogy ez így is van nálunk. Éjszaka is rendelkezésükre áll a széna a szénarácsban, van előtt itatóban víz, az etetőkben az esti zöldség és a száraz táp. Panaszra tehát nem lehet okuk. Nem hangoskodtak eddig még sosem. Úgy gondoltam, hogy végig alusszák tehát az éjszakát, némi száraz táp csipegetése mellett.  

A megszokott időben megkapták a zöldséges vacsit, később a száraz tápot éjszakára, aztán kikapcsoltam a tv-t. Úgy tettem, mintha aludni tértem volna. Egy órával később azonban felkeltem és megnéztem, hogy vajon mit csinálnak a kicsik a helyükön. És nem lepődtem meg, hogy az igazak álmát alusszák, mindaddig, amíg a vaku miatt fel nem ébredtek. Szerencsére nem vették nagyon zokon, hogy felébresztettem őket. Méltatlankodás gyanánt volt egy kis nyöszörgés, de aztán vissza aludtak. 


Szemmel tartottam továbbra is malackáékat és éjjel kettő környékén Picúr falatozni kezdett a száraz tápból. Ahhoz, hogy a táphoz jusson, át kellett gázolnia kicsi Gizmón, aki a lépcsőfeljáróban aludt. Természetesen felébredt és evett pár falatot ők is. Aztán szénáztak és végül elaludtak. 
Mindezt nagyon halkan, észrevétlenül vitték véghez. Őket nagyobb meglepetés érte, mint engem, az éjszaka, azzal, hogy ébren voltam.

2 megjegyzés:

  1. Alapvetően nappal aktívak, mint ahogy az ember is, de volt szerencsém már egészen reggelig figyelemmel kísérni őket, és azt tapasztaltam, hogy kevésbé mozgékonyak este. Ők ugye napközben is pihennek, de mivel érezték, hogy ott vagyok, ők is sokkal éberebbek voltak.

    VálaszTörlés
  2. Ezek szerint másoknál is így működnek a malackák. Érthető, hogy nappal éberebbek, mert ilyenkor a környezetük is hangos. Csipognak a madarak, megy a tv- beszélgetnek az emberek stb, így jobban kell figyelniük, hogy mikor, honnan érkezhet a veszély. Meg persze ilyenkor kényezteti őket az ember.

    Gizmó hajlamos arra, hogy úgy csinál, mintha aludna, teljesen elterül, amikor pedig felállok a számítógéptől, mint a nyíl, úgy lő ki és jön oda a bejárathoz, hogy azonnal simogassam meg.

    VálaszTörlés